5 mitów żywieniowych

5 mitów żywieniowych

Mity żywieniowe

  1. Szpinak jest bogaty w żelazo.

Tak myślano przez lata, ale to nieprawda. Owszem podobna ilość żelaza, co w szpinaku, znajduje się w wołowinie, jednak z tego pierwszego przyswoimy go tylko 1 proc., a z wołowiny aż 20 proc.

  1. Brązowy cukier ma mniej kcal.

Kolejne złudzenie. Jego kaloryczność  jest niewiele mniejsza od zwykłego białego cukru. Różnica to 3 kcal – mniej w jednej łyżeczce. "Najważniejsza różnica jest w cenie. W dodatku niektórzy producenci, zachęceni popularnością cukru brązowego, po postu barwią biały cukier i nie ma on już nic wspólnego z cukrem nieoczyszczonym" – mówi dr Drywień.

  1. Kobiety w ciąży i planujące ciążę powinny unikać kofeiny.

Przeprowadzono wiele badań, które oceniały wpływ picia napojów zawierających kofeinę na różne parametry związane z ciążą i płodnością. Ich wyniki potwierdzają, że umiarkowane spożycie kofeiny jest bezpieczne dla kobiet w ciąży i ich nienarodzonych dzieci. Nie zaobserwowano również zmniejszenia szansy zajścia w ciążę u kobiet pijących regularnie napoje z kofeiną. Dwa duże badania amerykańskie nie wykazały jakichkolwiek zależności pomiędzy spożyciem kofeiny a przebiegiem ciąży i występowaniem wad wrodzonych płodu. Badania te nie odnoszą się do wysokiego spożycia kofeiny. Dlatego najlepiej, aby kobiety w ciąży nie przekraczały umiarkowanego spożycia kofeiny, to znaczy 300 mg dziennie, co odpowiada 3-4 filiżankom kawy.

  1. Nie należy łączyć herbaty z cytryną.

Wbrew pojawiającym się czasami opiniom nie jest ona aż tak bardzo szkodliwa. Taki pogląd wziął się stąd, że w liściach herbaty i herbacianych torebeczkach znajduje się aluminium. Można je jednak znaleźć we wszystkich produktach spożywczych, jest też w powietrzu i wodzie pitnej. "Jeżeli do herbaty dodamy cytryny, to rzeczywiście wtedy więcej aluminium przechodzi do naparu. Ten efekt można zminimalizować, dodając cytrynę dopiero wtedy, kiedy już wyjmiemy z niej liście herbaciane i torebkę. Jednak, nawet jeśli tego nie zrobimy, to z herbatą możemy wypić najwyżej 1/50 aluminium spożywanego przez nas w ciągu tygodnia" – powiedziała dr Drywień.

  1. Nie należy łączyć np .białek z węglowodanami.

Nie ma się czego obawiać. Nie ma najmniejszego sensu stosować takich diet, które każą jeść oddzielnie poszczególne produkty. Nasz organizm jest tak zbudowany, że w zależności od tego co jemy, pojawia się sygnał hormonalny i wytwarzane są odpowiednie enzymy, trawiące poszczególne produkty. Dlatego jest to bezpodstawny mit. Wręcz przeciwnie. Są połączenia bardzo korzystne, w których jedne składniki wspierają wchłanianie drugich. Surowe owoce, warzywa jedzone z mięsem powodują, że witamina C zwiększa wchłanianie żelaza. 

To tylko kilka mitów żywieniowych, a jest ich o wiele więcej.

 

Tasty diet by milena

Żródła:

Super zdrowy szpinak, niełączenie produktów i inne mity nt. jedzenia​.

Mity i fakty dotyczące kofeiny. – Instytut Żywności i Żywienia im. prof. dra med. Aleksandra Szczygła. 

Please follow and like us:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *