Jod – to warto wiedzieć

Jod – to warto wiedzieć

 

1. Lokalizacja, wchłanianie i wydalanie jodu z organizmu

Ponad 80% jodu jest zlokalizowane w tarczycy. W małych ilościach jod występuje także w mózgu, wątrobie i krwi. Ten pierwiastek w ponad 90% ulega wchłonięciu w jelicie cienkim. Jod w produktach występuje w związkach organicznych i jest wchłaniany po uwolnieniu go z tych związków.  Jednak niektóre z nich mogą podlegać absorbcji (wchłanianiu) w sanie nienaruszonym. Jod jest także absorbowany z powietrza przez skórę i błony śluzowe układu oddechowego. Wydalany jest głównie przez nerki.

2. Znaczenie jodu

Pierwiastek ten jest niezbędny do syntezy hormonów tarczycy – tyroksyny (T4) i trijodotyroniny (T3). Wpływają one na:

  • metabolizm białek, węglowodanów, tłuszczów, kwasów nukleinowych i witamin;
  • rozwój i funkcjonowanie mózgu;
  • różnicowanie i dojrzewanie komórek;
  • regulację temperatury ciała;
  • regulację procesu zużycia tlenu i wytwarzania energii.

3. Zapotrzebowanie na jod

Dzieci– kilkadziesiąt µg;

osoby dorosłe- około 150 µg;

kobieta w ciąży- minimum 160 µg, a zalecane 220 µg;

kobieta karmiąca- 210-220 µg.

4. Występowanie

Najwięcej jodu zawarte jest w rybach morskich i niektórych produktach mlecznych.  Warto też używać jodowanej soli kuchennej.

Lista niektórych produktów zawierający jod:

sól kuchenna jodowana, mintaj, dorsz, sery podpuszczkowe, żółtko jaja, białko jaja, orzechy laskowe, orzechy arachidowe, otręby pszenne, chlebowe chrupki.

5. Niedobory

W Polsce odnotowuje się wciąż łagodny lub umiarkowany niedobór jodu. Długotrwały niedobór jodu objawia się:

  • niedoczynnością tarczycy i powstawaniem wola;
  • u dzieci braki jodu doprowadzają nawet do opóźnienia rozwoju fizycznego i psychicznego;
  • u kobiet ciężarnych mogą przyczynić się do: poronień, czy też przedwczesnych porodów.

6. Nadmiar jodu

Nadmiar jodu może być skutkiem zbyt dużej ilości spożywania ryb, soli jodowanej, czy też suplementów tego składnika. U niektórych nadmiar jodu może przyczynić się do nadczynności tarczycy.

WAŻNE!

Selen chroni nasz organizm przed toksycznym działaniem nadmiaru jodu. Więc zanim zaczniesz suplementować jod, najpierw należałoby uzupełnić niedobory selenu. Należy też zadbać o witaminy z grupy B, witaminę C, magnez i cynk.

Tasty diet by milena

 

Źródła:

„Dietoterapia” –Włodarek D. i in. Warszawa 2015, wyd. PZWL

„Żywienie zdrowego i chorego człowieka”- pod red. Gawęckiego J. Warszawa2012 ,wyd. PWN

„Zatrzymaj Hashimoto. Wzmocnij tarczycę!”-Zaremba M. Bielsko-Biała 2017, wyd. Pascal

 

Please follow and like us:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *