Kilka zdrowych nawyków

Kilka zdrowych nawyków
  1. Wybieraj ciemne pieczywo zamiast białego.

Zawsze kiedy to tylko możliwe wybieraj ciemne pieczywo. Ograniczenie w stosowaniu ciemnego pieczywa to np. niektóre choroby takie jak np. wrzody żołądka. Ważne, żeby czytać skład, gdyż często zdarza się, że producenci barwioną pieczywo np. dodatkiem karmelu i daleko mu do zdrowego, ciemnego chleba.

Zawsze zwracaj uwagę na etykietę, czy krótsza tym lepiej. Sprawdź rodzaj mąki, a także dodatkowe składniki np. E 150 to karmel. Dobry wypiek będzie zawierał jedynie mąkę, wodę, drożdże/zakwas. Oczywiście żeby być w 100% pewnym składu pieczywa, najlepiej byłoby upiec je w domu.

  1. Jedz zróżnicowane śniadanie.
Staraj się, aby Twoje śniadania były urozmaicone i ciekawe. Nie serwuj codziennie kanapek.
Może owsianka, płatki jaglane, omlet albo budyń z kaszy jaglanej.

 

 

 

  1. Jogurt naturalny jako dodatek do sałatek, zup, czy np. sosów.  Jogurt naturalny zamiast jogurtów owocowych.

Zamiast śmietany, czy majonezu tam gdzie to tylko możliwe dodaj jogurt naturalny. Jest on nie tylko mniej kaloryczny, nadaje pyszny smak naszym daniom, ale także te najlepsze jogurty zawierają bakterie probiotyczne, czyli oprócz zwykłych bakterii musi zawierać też szczepy pałeczek kwasu mlekowego, które poprawiają odporność czy pracę jelit.

Jogurty owocowe zawierają często duże ilości cukru, zagęszczaczy, które mogą wpływać negatywnie na nasz organizm. Do takich jogurtów często dodawana jest żelatyna, która nie nadaje się do spożycia przez osoby unikające produktów zwierzęcych. W takich jogurtach prócz barwników i aromatów są też często konserwanty. Niestety często jest tak, że np. jogurt wiśniowy prócz wiśni zawiera też koncentrat z czarnej marchwi. A ilość owoców jest bardzo mała.

Jogurt naturalny zawsze można wzbogacić przez dodatek owoców, ziaren np. słonecznika. Można też dodać odrobinę miodu.

  1. Zamiast smażenia, gotuj i piecz.

To bardzo ważna zasada. Wielu boi się gotować lub piec, bo myślą, ze potrawy będą miały gorszy smak. To nie prawda! Wystarczy dobór odpowiednich ziół. Zasada jest prosta. Myjemy mięso, polewamy odrobiną oliwy z oliwek lub oleju słonecznikowego i dodajemy różne zioła. Odstawiamy na 1-2h do lodówki, żeby mięso miało odpowiedni aromat i pieczemy lub gotujemy. Takie dania są smaczne, zdrowsze i mniej kaloryczne.

  1. Wybieraj zdrowe przekąski.

Zjeść od czasu do czasu coś słodkiego i kalorycznego np. batonik, to nie grzech, ale nie jest to wskazane w naszej codziennej diecie. Warto jednak od czasu do czasu przyrządzić smaczne ciasto w wersji fit. Przepis na pyszne ciasto marchewkowe tutaj.

  1. Soki wyciskane.

Najlepiej pić wodę, ale czasem mamy ochotę na sok. Niestety soki w kartonach zazwyczaj zawierają duże ilości cukru. Jest to cukier z owoców i też cukier dodany na etapie produkcji. Lepiej przygotować sobie własny sok np. z pomarańczy. Jeśli uwielbiacie soki warzywne i owocowe warto zaopatrzyć się w wyciskarkę do soków.

  1. Używaj ksylitolu zamiast cukru.

Ksylitol to dobra alternatywa dla cukru. Jego słodkość jest niemal taka sama jak sacharozy, dostarcza mniej kalorii i cechuje się niskim indeksem glikemicznym. To tylko kilka zalet tego zamiennika. O innych możecie przeczytać tutaj.

  1. Wybieraj czekoladę ciemną.

Staraj się unikać czekolady mlecznej i białej. Wybieraj ciemną o zawartości minimum 70% kakao. Czekolada wpływa m.in. na koncentrację, poprawia nastrój, obniża procesy starzenia, a także działa antynowotworowo.

  1. Staraj się mniej solić.

Na sól należy uważać, ponieważ jest ona w wielu produktach np. chleb, sery, wędliny, płatki śniadaniowe, orzeszki, ale co ważne w warzywach. Dlatego nie wszystko należy dosalać.Sól zawiera w sobie sód, który jest niezbędny dla funkcjonowania naszego organizmu, więc całkowite wyeliminowanie soli nie jest najlepszym pomysłem. Jednak nie należy używać jej także zbyt dużo, ponieważ jej nadmiar przyczynia się np. do nadciśnienia tętniczego. Warto zamienić sól kuchenną na np. sól niskosodową. Należy zrezygnować m.in. zsolenia kanapek np. z warzywami, serem, ponieważ dość soli jest już w samym pieczywie. Do potraw warto dodawać ją w bardzo małych ilościach, a w większych ilościach stosować różne zioła np. bazylii, oregano, pieprzu, papryki, tymianku i wiele innych.

 

Podsumowując:

Warto zmieniać nawyki. Nie trzeba od razu wszystkiego sobie odmawiać. Należy to robić powoli i małymi krokami. Nasz organizm będzie nam za to bardzo wdzięczny, a my sami będziemy czuć się lepiej. Dzięki zdrowym przyzwyczajeniom zmniejszamy ryzyko wielu chorób np. cukrzyca typu II, nadciśnienie tętnicze, nowotwory, otyłość. To tylko kilka przykładów. Oczywiście raz na jakiś czas można też pozwolić sobie „ na odrobinę szaleństwa” i zjeść np. 3 kostki białej czekolady. Wszystko musi mieścić się w granicach „zdrowego rozsądku”. Nasz organizm na pewno na tym nie ucierpi.

 

Tasty diet by milena

Please follow and like us:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *