Ksylitol. Czy to zdrowa alternatywa?

Ksylitol. Czy to zdrowa alternatywa?

Co to jest ksylitol?

Ksylitol należy do polioli. Jest on również często nazywany cukrem brzozowym, ponieważ początkowo
surowiec do jego produkcji stanowiło drewno brzozowe. Substancja ta wyglądem przypomina cukier, ponieważ  jest to biały, krystaliczny proszek, bez zapachu.
Charakteryzuje się on słodkością porównywalną                    z sacharozą, bez nieprzyjemnego posmaku. Dostarcza 40% mniej kalorii (2.4 kcal/g) niż cukier. Cechuje się także niskim indeksem glikemicznym.

 

 

 

Właściwości ksylitolu

  • zalecany dla diabetyków, ponieważ jest metabolizowany bez udziału insuliny;
  • ksylitol jest prebiotykiem, który w przeciwieństwie do cukru, wspomaga rozwój
    korzystnej flory bakteryjnej jelit;
  • zmniejsza on występowanie próchnicy, ponieważ nie ulega fermentacji w jamie ustnej;
  • jedne z badań klinicznych dowodzą, że stosowanie ksylitolu przez matki, obniża próchnice u dzieci w wieku    19-31 msc.;
  • utrzymuje równowagę wapniowo-fosforanową w ślinie, dlatego korzystnie wpływa na mineralizację szkliwa;
  • ksylitol stymuluje produkcję śliny, co ma istotne znaczenie dla osób w podeszłym wieku;
  • wykazano, że ma on właściwości  przeciwgrzybicze, przeciwbakteryjne oraz przeciwdrożdżycowe, dzięki czemu można go stosować jako naturalny środek przeciwdziałający grzybicy, infekcjom oraz stanom zapalnym, m. in. ucha środkowego;
  • wpływa na mineralizację kości, ponieważ stymuluje wchłanianie wapnia w jelitach;
  • w połączeniu z zielona herbatą i wit.C  zwiększa biodostępność katechin

Podsumowanie

Ksylitol jest dość dobrym zamiennikiem cukru, ale ma on też swoje wady. Pierwszą z nich jest cena. Nie kupimy go też w każdym sklepie. Należy wiedzieć, ze ksylitol nie ma  ustalonego ADI, czyli dopuszczalnego dziennego spożycia, więc należy stosować go z umiarem. Należy pamiętać, żeby jednak nie przekroczyć dziennej dawki 40 g.  Ksylitol stosowany w dużych ilościach może wywołać bóle brzucha, a nawet efekt przeczyszczający. 

Jeśli ktoś zaczyna swoja przygodę z ksylitolem powinien zacząć spożywać go w małych porcjach takich na czubku łyżeczki. Okres przyzwyczajenia organizmu trwa kilka dni. Należy  obserwować swój organizm, bo każdy może reagować w odmienny sposób. Nie powinno stosować się ksylitolu u dzieci przez pierwsze 3 lata życia ze względu na niedojrzałość enzymatyczną. Można więc śmiało powiedzieć, ze ksylitol jest dobrą alternatywą dla cukru.

 

Źródło:

Małgorzata Grembecka KSYLITOL – ROLA W DIECIE ORAZ PROFILAKTYCE I TERAPII CHORÓB CZŁOWIEKA

Joanna Grupińska, Teresa Grzelak, Marcelina Walczak, Marta Kramkowska, Krystyna Czyżewska KORZYŚCI I ZAGROŻENIA ZWIĄZANE Z KONSUMPCJĄ NATURALNYCH ZAMIENNIKÓW SACHAROZY*

 

 

Please follow and like us:


1 thought on “Ksylitol. Czy to zdrowa alternatywa?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *