Magnez-nadmiar, niedobór, występowanie, część II

Magnez-nadmiar, niedobór, występowanie, część II
  1. Przyczyny niedoboru Mg
  • najczęściej zbyt niskie spożywanie produktów bogatych w magnez;
  • mocne przetwarzanie żywności i używanie środków konserwujących przez firmy produkujące żywność;
  • pokarmy z dużą zawartością tłuszczów, błonnika, fitynianów zmniejszają wchłanianie magnezu w przewodzie pokarmowym;
  • nadmiar fosforanów w pokarmach zwiększa wydalanie magnezu;
  • zbyt duże spożywanie alkoholu i kawy;
  • diety redukcyjne (ubogobiałkowa, z dużą zawartością błonnika czy bogata w wapń, który zmniejsza wchłanianie magnezu);
  • choroby przewodu pokarmowego polegające na nadmiernym wydalaniu lub zaburzeniach wchłaniania;
  • stosowanie środków antykoncepcyjnych, antybiotyków, cytostatyków, a także leków psychotropowych i nasennych.
  1. Niedobór magnezu – objawy
  • często mało charakterystyczne objawy;
  • najczęściej obserwuje się zaburzenia rytmu serca w łagodnej postaci lub złośliwych arytmii komorowych oraz migotania przedsionków;
  • może wystąpić nadciśnienie tętnicze;
  • przyczynia się do wystąpienia niedokrwienia mięśnia sercowego;
  • ciągłe zmęczenie;
  • brak energii;
  • spadek nastroju;
  • depresja;
  • trudności w koncentracji;
  • nadmierna drażliwość;
  • tiki nerwowe np. drganie powieki;
  • skurcze łydek;
  • drętwienie i mrowienie kończyn dolnych;
  • wypadanie włosów;
  • łamliwość paznokci
  1. Nadmiar magnezu.
  • działanie toksyczne tego pierwiastka jest mało prawdopodobne;
  • najbardziej narażeni są pacjenci z niewydolnością nerek;
  • nadmierne spożycie soli Mg może spowodować biegunkę i odwodnienie;
  • nudności;
  • osłabienie;
  • podwójne widzenie;
  • niewyraźna mowa;
  • paraliż
  • 5 ostatnich była zaobserwowana głównie u osób, którym podawano go dożylnie.
  1. Występowanie

      

Wybrane produkty Zawartość magnezu w 100 g produktu [mg]
Pestki dyni 540
Otręby pszenne 490
Kakao 420
Zarodniki pszenne 314
Migdały 269
Kasza gryczana 218
Soja 216
Biała fasola 169
Gorzka czekolada 165
Orzechy laskowe 140
Otręby owsiane 129

 

    

Magnez występuje m.in. także w: ryżu brązowym, szpinaku, ziemniakach, chlebie chrupkim, serach twarogowych, natce pietruszki, pomidorach, cebuli, rzodkiewce, bananach, jabłkach, jagodach, awokadzie.

Tasty diet by milena

Źródła:

"Bromatologia i chemia toksykologiczna" – Polskie Towarzystwo Farmakologiczne ISSN 2353-9054

Magnez — rola fizjologiczna, znaczenie kliniczne niedoboru w nadciśnieniu tętniczym i jego powikłaniach oraz możliwości uzupełniania w organizmie człowieka – Maria Iskra, Beata Krasińska, Andrzej Tykarski

"Dietoterapia" – Włodarek D. i in., wyd.PZWL

Please follow and like us:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *