Nasiona chia – właściwości

Nasiona chia – właściwości

 

Co to są nasiona chia?

Szałwia hiszpańska (znana też jako chia) należy do roślin jednorocznych, ,która rośnie na terenie rozciągającym się od zachodniego Meksyku do północnej Gwatemali. Ta roślina ma około metr wysokości, kwiaty ma wielkości  3-4, wykształcają owalne nasiona,  o rozmiarze od ok.1,5 do 2,5mm w kolorze białym, brązowym, szarym lub czarnym.

Frakcje szałwii hiszpańskiej i działanie na organizm

Frakcja lipidowa:

Według badań nasiona chia zawierają w największej ilości kwas α-linolenowy na drugim miejscu jest kwas linolowy, a na trzecim jednonienasycony kwas oleinowy. Jeśli chodzi o kwasy nasycone to największy udział jest kwasu palmitynowego.

W nasionach chia można zaobserwować bardzo wysoki udział kwasów wielonienasyconych. A mianowicie suma kwasów polienowych wynosi 80,10-80,40%, monoenowych 10,77-11,13%, natomiast nasyconych 8,46-8,84%.

Kwas α-linolenowy oraz linolowy nie są syntezowane w naszym organizmie, dlatego tak ważne jest dostarczanie ich z pożywieniem. Te kwasy są prekursorami do syntezy długołańcuchowych polienowych kwasów tłuszczowych, takich jak kwas EPA (eikozapentaenowy) i DHA (dokozaheksaenowy).

Kwas EPA i DHA zmniejszają ryzyko otyłości, cukrzycy, chorób sercowo-naczyniowych, obniżają poziom triacylogliceroli we krwi, mają działanie przeciwnadciśnieniowe, są też skuteczne w walce z chorobą wieńcową.

W tłuszczu nasion szałwii hiszpańskiej występują składniki bioaktywne takie jak sterole i tokoferole. Te drugie należą do grupy związków nazywanych witaminą E i mają właściwości przeciwutleniające. Niedobór witaminy E powoduje zmiany neurologiczne, chociażby doprowadza do zmian degeneracyjnych w mózgu.

W skład steroli w nasionach chia na pierwszym miejscu jest β-sitosterol, a na drugim stigmastanol. Dieta bogata w te składniki jest pożądana przy zapobieganiu schorzeniom miażdżycowym.

Frakcja błonnika:

Dzienne spożycie błonnika przy normalnej diecie powinno mieścić się w granicach 25-30g.  Frakcje rozpuszczalne błonnika z szałwii hiszpańskiej działają ograniczająco w przewodzie pokarmowym na wchłanianie lipidów. Wiążą kwasy żółciowe po czym są wydalane z kałem co przyczynia się do syntezy nowych cząsteczek cholesterolu. Błonnik ma dużą zdolność wiązania wody, dzięki temu zwiększa objętość fazy wodnej pożywienia, a to prowadzi do spowolnienie wchłaniania składników odżywczych.

Frakcja białkowa:

Nasiona chia zawierają od 16 do nawet 26% białka. Z badań wynika, że aminokwasem dominującym jest kwas glutaminowy. W dużej ilości występuje także arginina i kwas asparaginowy. Żywność bogata w glutaminę może wzmacniać układ odpornościowy, a także zwiększać wydolność podczas wysiłku fizycznego. Natomiast produkty bogate w argininę przyspieszają gojenie się ran. Co ważne nasiona szałwii hiszpańskiej nie zawierają białek glutenowych, dlatego mogą być bez obaw spożywane przez osoby chore na celiakię.

Podsumowanie:

Nasiona szałwii hiszpańskiej z punktu żywieniowego są bogatym źródłem kwasów nienasyconych, błonnika oraz zawierają aminokwasy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Są w pełni bezpieczne dla chorych na celiakie. Bez wątpienia powinny znaleźć się w każdym domu jako np. dodatek do sałatek, deserów, czy koktajli. 

Tasty diet by milena

Żródło:

Nasiona szałwii hoszpańskiej (Salvia hispanica L.) jako źródło składników wykazujacych dobroczynny wpływ na ludzki organizm. – Grzegorz Dąbrowski, Marta Skrajda

Rola nasion szałwii hiszpańskiej (chia) w leczeniu pacjentów geriatrycznych. – Karina Nowak, Szymon Majsterek, Natalia Ciesielska, Remigiusz Sokołowski, Karolina Klimkiewicz, Walery Zukow

 

 

 

 

Please follow and like us:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *