Sezon na paprykę i pomidory – właściwości warzyw

Sezon na paprykę i pomidory – właściwości warzyw

Sierpień i wrzesień to miesiące, w których zarówno w warzywniakach jak i ogródkach warzywnych królują takie warzywa jak: bakłażan, dynia, burki, pietruszka, marchew, papryka, czy też pomidory.

Dzisiaj chcałabym Wam przybliżyć właściwości papryki, a także pomidorów, które teraz w szczególności powinny gościć na naszych stołach w tym okresie.

                      

PAPRYKA:

  • zawiera dużą ilość witaminy C;
  • jest bogata we flawonoidy, a szczególnie w rutynę, dzięki nim są uszczelniane naczynia krwionośne, a to zapobiega mikrokrwawieniom;
  • flawonoidy wykazują działanie ochronne w stosunku do witaminy C poprzez hamowanie jej utleniania, dzięki temu zwiększają jej skuteczność;
  • papryka zarówno czerwona, żółta jak i zielona zawierają m.in. wapń, miedź, żelazo, cynk;
  • z badań wynika, że np. spożycie 100g papryki zielonej pokrywa około 10% dziennej normy zapotrzebowania na żelazo;
  • dostarcza witaminy E oraz  β-karoten m.in. hamują rozwój miażdżycy, czy także zmniejszają wystąpienie zawałów serca;
  • zawiera kapsaicynę, która pobudza trawienie;
  • wykorzystuje się ją do przedłużenia trwałości mięsa;
  • wykorzystuje się ją w przemyśle jako środek barwiący;
  • przeprowadzono liczne badania na kapsaicynie wyizolowanej z papryki chili, gdzie wykazano jej działanie przeciwbólowe, zmniejszające masę ciała, antyoksydacyjne, przeciwbakteryjne oraz istotną rolę odgrywa w termoregulacji;
  • zawiera kwercetynę, która ma znaczenie w profilaktyce takich chorób jak m.mi. miażdżyca, cukrzyca, otyłość, nowotwory;
  • ma karotenoidy, które chronią przed chorobami nowotworowymi.

POMIDORY:

  • zawierają likopen, który działa przeciwnowotworowo i zmniejsza zachorowalność na choroby serca;
  • przyswajalność likopenu z produktów przetworzonych jest większa niż ze świeżych np. zawartość likopenu w pomidorach wynosi ok. 30 mg/kg świeżej masy,  w keczupie – ok. 130 mg/kg, a w koncentracie pomidorowym – przekracza 300 mg/kg; 
  • są źródłem witaminy C, 100g części jadalnej pomidora zawiera około 15,00-25,00 mg wit.C;
  • zawierają witaminy z grupy B, prowitaminy A oraz składniki mineralne m. in. wapń, fosfor, żelazo;
  • mają antyoksydanty, które wiążą wolne rodniki;
  • zawierają składniki, które działają przeciwzapalnie oraz korzystnie wpływają na stan skóry;
  • flawonoidy zawarte w pomidorach wpływają m.in. na obniżenie ciśnienia tętniczego;
  • są źródłem fruktooligosacharydów, które są naturalnym prebiotykiem (prebiotyk- stymuluje wzrost korzystnej mikroflory jelitowej).

Źródło:

"Prozdrowotna rola kwercetyny obecnej w diecie człowieka" – Agnieszka Kobylińska, Krystyna M. Janas 

"Ocena zawartości wybranych biopierwiastków w warzywach" – Grembecka K., Szefer P., Dybek K., Gurzyńska A.

"Składniki przypraw i ziół przyprawowych determinujące ich funkcjonalne właściwości oraz ich rola w żywieniu człowieka i zapobieganiu chorobom" – Kudełka W., Kosowska A.

"Kapsaicyna – właściwości, zastosowania i perspektywy" – Pieńko T.

"Żywienie w profilaktyce nowotworów. Część I. Polifenole roślinne, karotenoidy, błonnik pokarmowy" – Zalega J., Szostak-Węgierek D.

"Owoce pomidora źródłem karotenoidów" – Gwóźdź E., Gębczyński P.

"Właściwości antyoksydacyjne owoców i warzyw" -Wawrzyniak A., Krotki M., Stoparczyk B.

"Prozdrowotne właściwości owoców pomidora i jego przetworów" –  Gwóźdź E., Gębczyński P.

"Leczenie niefarmakologiczne nadciśnienia tętniczego — modyfikacja żywienia Część II. Składniki mineralne: sód, potas, wapń i magnez w diecie osób z nadciśnieniem tętniczym" – Heleniak G., Jabłoński E., Kaźmierczak U.

"Prozdrowotne właściwości owoców, warzyw i ich przetworów" – Gwóźdź E., Gębczyński P.

"Właściwości funkcjonalne i technologiczne inuliny i fruktooligosacharydów"- Dybkowska E., Zalewska E.

Tasty diet by milena-Dietetyk

Please follow and like us:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *