Żywienie przedszkolaków – najczęstsze błędy żywieniowe oraz praktyczne wskazówki dla rodziców

Żywienie przedszkolaków – najczęstsze błędy żywieniowe oraz praktyczne wskazówki dla rodziców

Żywienie niemowląt i dzieci to bardzo ważna kwestia. Odpowiednie odżywianie ma istotny wpływ na rozwój dziecka teraz                   i w przyszłości. Istnieje mnóstwo badań, które pokazują, że podczas żywienia niemowląt i dzieci dochodzi do wielu błędów żywieniowych, które często ujawniają się dopiero w życiu dorosłym. Żywienie najmłodszych to bardzo rozbudowany temat, który często budzi wiele kontrowersji. W  tym artykule chciałam zwrócić Wam uwagę na najczęściej powielane błędy żywieniowe wśród przedszkolaków oraz udzielić kilka istotnych rad dotyczących komponowania całodziennej diety dziecka.

Błędy żywieniowe

            U dzieci w wieku 4-6 lat najczęstszymi błędami żywieniowymi są te powielane z okresu poniemowlęcego. Najczęściej obserwujemy takie błędy jak:

  • Nadmierne słodzenie lub solenie posiłków dla dzieci, zbyt duże ilości spożywania batonów, lizaków, cukierków itp. może wpływać na ukształtowanie niepożądanych przyzwyczajeń żywieniowych, które w dorosłym życiu mogą skutkować rozwijaniem się chorób dietozależnych takich jak np. otyłość, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca typu II.
  • Duże ilości wypijanych soków owocowych i słodkich napojów, które mogą przyczyniać się do powstania niedoboru masy ciała lub nadwagi, a nawet otyłości.
  • Podjadanie między posiłkami, które dotyczy około 90% dzieci. Utrwalanie tego nawyku może w przyszłości sprzyjać przekarmieniu oraz mieć negatywny wpływ na zdrowie.
  • Źle zbilansowana dieta dziecka, która często jest uboga w niektóre składniki mineralne i witaminy takie jak: żelazo, cynk, wit. A, co  sprzyja m.in. osłabioną odpornością, opóźnieniem wzrastania i rozwoju psychicznego.
  • Zbyt małe spożycie produktów bogatych w wapń, który jest podstawowym materiałem budulcowym kości i zębów.
  • Niedostateczna ilość błonnika w diecie, która przyczynia się do zaparć. Liczne obserwacje wskazują na związek między występowaniem zaparć w dzieciństwie, a ich występowaniem w życiu dorosłym.

Praktyczne wskazówki dla rodziców przy komponowaniu posiłków dla przedszkolaków

To powinno znaleźć się w diecie przedszkolaka:

  • Pieczywo i przetwory z pełnego przemiału np. ryż brązowy, pieczywo typu Graham
  • Nabiał taki jak: mleko, kefir, maślanka, jogurt, sery powinny gościć w diecie przedszkolaka codziennie, natomiast jaja 3-4 razy w tygodniu
  • Pamiętaj o warzywach i owocach z przewagą warzyw.
  • Chude mięso, w tym wędliny powinny być spożywane 2-3 razy w tygodniu, drób bez skórki również 2-3 razy w tygodniu, ryby 1-2 razy tygodniowo.
  • Do potraw głównie należy używać tłuszczy roślinnych np. olej rzepakowy, oliwa z oliwek.

Poniższa tabela przedstawia grupy produktów, ilość porcji oraz przykładowy asortyment produktów, które są zalecane w żywieniu dzieci.

Grupy produktów, ilość porcji

Przykładowy asortyment produktów zalecanych w żywieniu dzieci w wieku przedszkolnym

Produkty białkowe – 4 porcje

Mleko 2% tł., kefir, jogurt, maślanka, groch, fasola, soja, ryby, drób, chude mięso czerwone

Produkty zbożowe – 5 porcji

Bułka pełnoziarnista, chleb pełnoziarnisty, chleb typu graham, kasza gryczana, kasza jęczmienna, kasza jaglana, ryż, makaron, ciasto drożdżowe

Warzywa – 5 porcji

Buraki, papryka, pomidory, ziemniaki, kalafior, por, seler, kalarepa, dynia, marchew, kukurydza, bób, fasola, brokuły, groszek zielony, szpinak

Owoce 3-4 porcje

Borówki, czarne jagody, śliwki, winogrona, arbuz, maliny, truskawki, wiśnie, żurawina, jabłka, morele, nektarynka

Tłuszcze 1-2 porcje

Oliwa z oliwek, olej rzepakowy bezerukowy, masło

Tego należy unikać:

  • Potraw i produktów, które zawierają duże ilości tłuszczu i węglowodanów np. batoniki, tłuste sery i wędliny, cukry, jasnego pieczywa).
  • Słodyczy i żywności typu fast food.
  • Żywności, która zawiera znaczne ilości dodatków oraz żywności wysoko przetworzonej.
  • Nadmiaru soli.
  • Smażenia potraw.
  • Ostrych przypraw.
  • Nadmiaru soków.

Tego nie podawać:

  • Surowego mięsa, które może wywołać np. toksoplazmozę.
  • Surowych ryb i owoców morza.
  • Surowych jaj i niepasteryzowanego mleka.
  • Serów, które były źle przechowywane.
  • Żywności, która według Ciebie nie nadaje się do spożycia, ponieważ wygląd, zapach, czy też smak odbiega od tego jaki ma ona w rzeczywistości.

Przykładowy przepis z dozwolonym asortymentem, który idealnie nadaje się na II śniadanie tutaj

Tasty diet by milena-Dietetyk
Milena Kryś
Please follow and like us:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *